Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Bewegen

Pijn als graadmeter

Wilt u weten of u té intensief heeft bewogen? Let er dan eens op hoeveel pijn u heeft ná het bewegen.

Onderzoek of de pijn in uw spieren zit of in uw gewrichten. U voelt dit aan de plek van de pijn. Spierpijn zit niet waar uw gewrichten zitten.

Spierpijn
Na het bewegen komt voor veel mensen de spierpijn. Meestal krijgt u spierpijn op de dag na de inspanning. De dag daarna wordt het erger en vervolgens gaat het snel over. Spierpijn is in principe niet schadelijk.

Gewrichtspijn
Pijn aan de gewrichten komt vaak voor bij mensen met reuma. De pijn op zich kan niet veel kwaad, maar het moet niet te lang duren. Als de napijn langer dan 2 uur na het bewegen aanhoudt heeft u mogelijk te intensief bewogen. Het is niet direct schadelijk als dit een keer voorkomt. Wel kunt u het de volgende keer beter wat rustiger aan doen.

Pijn in rust
Als u pijn krijgt die geen verband houdt met het bewegen, dan betekent dit vaak dat uw aandoening (weer) actiever wordt. Houdt de pijn langere tijd aan, dan is het belangrijk dat u contact opneemt met uw reumatoloog.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over bewegen?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Bewegen helpt bij reuma





Op zoek naar een ziekenhuis?