Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Bewegen

Balans tussen rust en activiteit

Beweeg verstandig en respecteer uw grenzen. Houd rekening met de belastbaarheid van uw gewrichten. Bouw het bewegen langzaam op, doe niet te veel en zorg voor voldoende rust.

In principe raken uw gewrichten niet méér beschadigd wanneer u beweegt. Zelfs niet als u intensief beweegt. Zorg er wel voor dat u op de juiste manier beweegt en dat u niet te veel van uw lichaam vraagt.

Rustig aan
Probeer niet te lang in één houding te bewegen of te veel in één keer te doen. Bouw het langzaam op. Dit geldt voor het aantal bewegingen dat u maakt, hoe lang u de bewegingen uitvoert en de zwaarte ervan. Neem ook voldoende rust. Daarmee voorkomt u overbelasting.

Belastbaarheid
Probeer pijnklachten na het bewegen zoveel mogelijk te voorkomen. Daarvoor is het belangrijk dat u weet wat de belastbaarheid is van uw gewrichten. De belastbaarheid van een gewricht wordt onder andere bepaald door de conditie van het gewricht en de mate waarin u last heeft van ontstekingen.

U kunt de belastbaarheid van uw gewrichten vergroten door uw spieren te versterken. Sterke spieren geven uw gewrichten namelijk steun en zorgen voor een betere schokdemping. Het gewricht kan daardoor meer hebben. 

Advies
Uw oefen- of fysiotherapeut kan adviseren welke beweegactiviteiten geschikt voor u zijn en hoe intensief u deze kunt uitvoeren. U kunt zonder verwijzing bij een therapeut terecht.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over bewegen?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Bewegen helpt bij reuma





Op zoek naar een ziekenhuis?