Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Omgaan met klachten

Een goede nachtrust

Goed slapen is voor iedereen belangrijk, maar zeker voor mensen met een vorm van reuma. U kunt zelf veel doen om ervoor te zorgen dat u voldoende slaapt.

Een volwassen persoon heeft gemiddeld 8 uur slaap per nacht nodig. Met de volgende tips zorgt u voor goede omstandigheden om die 8 uur te halen:

  • Probeer elke dag rond dezelfde tijd uit bed te komen en weer naar bed te gaan
  • Ga op tijd slapen
  • Sta niet te laat op
  • Doe tussendoor een dutje als u moe bent. Dat is beter dan 's ochtends te lang blijven liggen. Dut niet te lang en zet de wekker, anders raakt uw slaappatroon ontregeld
  • Ontspan voor het slapengaan. Zorg ervoor dat er niet te veel licht en lawaai in de slaapkamer is en zet de televisie uit
  • Neem minstens zes uur voordat u gaat slapen geen koffie, zwarte thee, cola of andere cafeïne houdende drankjes meer
  • Zorg ervoor dat u geen volle of lege maag heeft als u gaat slapen. Als u trek heeft, kunt u een gezond tussendoortje eten voordat u naar bed gaat

 

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over omgaan met klachten?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Vermoeidheid bij RA

Op zoek naar een ziekenhuis?