Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Omgaan met klachten

Tips bij vermoeidheid

Als u moe bent, kunt u op een paar zaken letten om uw energie te verdelen en deze zo goed mogelijk te besteden.  U bepaalt zelf waarvoor u uw energie gebruikt. Er bestaan een aantal manieren om met uw vermoeidheid om te gaan.

Misschien heeft u iets aan de volgende tips:

  • Stel prioriteiten en durf 'nee' te zeggen. Wat is belangrijk, en wat is minder belangrijk? Neem de regie in handen. Kies vooral voor activiteiten die u energie geven
  • Doe niet teveel in één keer: Zorg ervoor dat u activiteiten zo veel mogelijk over de dag en over de week spreidt. Neem regelmatig een pauze
  • Blijf voldoende bewegen: bewegen geeft energie, ook als u moe bent. Beweging is vaak iets dat juist voorkomt dat u alleen maar vermoeider raakt. Ook gaan uw conditie en spierkracht erop vooruit. Een stukje wandelen of fietsen is al goed. Heeft u moeite met bewegen? Vraag advies aan een oefen- of fysiotherapeut
  • Maak uw gedachten over uw vermoeidheid niet negatief. Gevoelens als machteloosheid of frustratie kosten veel energie. Kijk naar uw mogelijkheden
  • Maak vermoeidheid bespreekbaar met de mensen om u heen en vraag om hulp: misschien kan iemand een klus van u overnemen als het u te veel wordt. Vraag hulp, voordat het u te veel wordt.
  • Overleg met uw arts over hulp bij het omgaan met uw vermoeidheid
  • Praat met een ervaringsdeskundige, iemand die zelf weet wat vermoeidheid is. U kunt op verschillende manieren met hen in contact komen
  • Zorg voor voldoende nachtrust, en pas op dat u niet te lang of te vaak overdag gaat slapen
     

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over omgaan met klachten?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Vermoeidheid bij RA

Op zoek naar een ziekenhuis?