Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Voeding

Wat kunt u beter wel en niet eten en drinken?

Als u reumatoïde artritis  heeft, is een gezonde voeding erg belangrijk. We raden u aan regelmatig vette vis te eten, dat is goed voor hart en vaten. Ook is het goed op uw vitamine-D inname te letten.

Eet gezond en gevarieerd
Voor mensen met reumatoïde artritis geldt net als voor iedereen: een gezonde gevarieerde voeding is heel belangrijk.

Visvetzuren
Er zijn beperkte aanwijzingen dat visvetzuren een licht ontstekingsremmend effect hebben, echter alleen in hoge doseringen. Toch is het belangrijk om 2 keer per week (vette) vis te eten. U kunt daarmee het risico op hart- en vaatziekten verkleinen. De Gezondheidsraad adviseert volwassenen per dag 450 mg visvetzuren. Dat staat gelijk aan het 2 keer per week eten van vis, waarvan minimaal een keer vette vis. Of u kunt visoliecapsules gebruiken.

Vitamine D bij ontstekingsreuma
Vitamine D is niet alleen belangrijk om osteoporose te voorkomen. Het vermoeden bestaat tegenwoordig dat vitamine D een gunstige werking heeft bij ontstekingsreuma. De effectiviteit hiervan is echter nog onvoldoende bewezen. Vraag uw huisarts of specialist of u een vitamine-D preparaat nodig heeft.

Koffie
Voor mensen met reumatoïde artritis is er geen reden het gebruik van koffie te verminderen. Koffie doet reumatoïde artritis niet ontstaan en heeft geen negatief effect op deze aandoening.

Voedingssupplementen
Door de voortdurende ontstekingen in uw lichaam is uw behoefte aan energie en vitamines hoger dan bij gezonde mensen. Het kan daarom zinvol zijn om voedingssupplementen te gebruiken. Overleg hierover eerst met uw arts. 

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over reuma en voeding?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?