Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Stap 2a

Je apotheek heeft een contract met je zorgverzekeraar

Ja, mijn apotheek heeft een contract
Bespreek met je reumatoloog je problemen met het overstappen naar een nieuwe spuit en vraag om een recept waarop je reumatoloog aangeeft dat er een medische noodzaak is om je (vertrouwde) merk mee naar huis te krijgen. De apotheek geeft je dan je medicijn mee.

Medische Noodzaak (MN) op je recept
Heb je last van prikangst en kreeg je daarom de injectiepen? Of moet je kind methotrexaat spuiten en lukt dit alleen met een injectiepen? Vraag dan aan de arts om 'Medische Noodzaak' (MN) op het recept te zetten. Hij zal een weloverwogen beslissing nemen.

Als je zelf een andere variant zou willen gebruiken, maar je reumatoloog ziet hier niet een medische noodzaak van in, dan moet je het zelf betalen.

In de apotheek
Kom je er pas in de apotheek achter dat je een andere spuit meekrijgt, dan kun je alsnog contact opnemen met je reumatoloog en om een medische noodzaak vragen.

Mocht de medische noodzaak niet geaccepteerd worden door de apotheek, neem dan contact op met de klantenservice van je zorgverzekering en vraag wat je kunt doen.

Een andere mogelijkheid is om het nieuwe merk Injexate toch te gaan proberen. Mocht het niet bevallen, dan kun je dit bespreken met de reumatoloog en/of reumaverpleegkundige. De reumatoloog kan dan alsnog aangeven dat er sprake is van een medische noodzaak (zie boven). 

Heeft je reumatoloog 'medische noodzaak' aangegeven, maar krijg je van de apotheker toch het nieuwe merk Injexate mee?
Ga door naar de volgende stap.
Klik hier om te lezen wat je kunt doen. 

Meld je knelpunt
Laat het Reumafonds weten wat je ervaring of knelpunt is met het verkrijgen van je methotrexaat injecties. Dit om de belangen van iedereen met hetzelfde probleem te kunnen behartigen. Laat het ons weten via ons Meldpunt Reumamedicijnen.

 

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?