Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Ongeclassificeerde artritis

Voorkom overbelasting

Ontstoken gewrichten mag u niet te veel belasten. Hoe kunt u daarop letten in het dagelijks leven?

Houding veranderen
Verander regelmatig van houding. Blijf dus liever niet te lang achter elkaar in dezelfde houding zitten. Ook is het belangrijk dat u zitten afwisselt met staan en lopen. Bewegen is belangrijk als u een reumatische aandoening heeft. Lees meer over algemene beweegtips bij een reumatische aandoening.

Gewrichten ontlasten
U kunt uw gewrichten ontlasten door de volgende tips op te volgen:

  • Leer houdingen aan waarmee u uw gewrichten zoveel mogelijk ontlast
  • Voorkom langdurige zware belasting
  • Probeer zoveel mogelijk uw grote gewrichten te gebruiken in plaats van uw kleine gewrichten: draag bijvoorbeeld liever een tas aan uw onderarm dan aan uw vingers (dit geldt natuurlijk niet als u ook last heeft van uw grote gewrichten)
  • Kijk bewust naar alledaagse handelingen die belastend kunnen zijn voor uw gewrichten
  • Neem de lift in plaats van de trap


Voorkom overbelasting
Het is belangrijk dat u uw gewrichten niet overbelast. Door overbelasting kunnen uw klachten verergeren. Wordt de pijn erger, dan is dat een teken dat u uw gewrichten te veel belast heeft. Enkele tips:

  • Afvallen. Bent u eigenlijk wat te zwaar, dan kan afvallen een oplossing zijn. Het Voedingscentrum geeft hiervoor tips. Ook een diëtist of uw huisarts kan u hierbij helpen.
  • Tillen: Vermijd tillen en sjouwen van zware voorwerpen zoveel mogelijk. Moet u toch tillen? Buig dan niet voorover, maar ga door uw knieën en houd uw rug zoveel mogelijk recht. Houd het voorwerp dicht bij uw lichaam.

Ongeclassificeerde artritis (pdf)

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?