Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Osteoporose

Hoe blijft u actief?

Blijf in beweging. Dit is belangrijk om uw botten en ook uw spieren steviger te maken. Evenwichtstraining kan u helpen om in balans te blijven. U verkleint daarmee de kans op vallen.

Beweeg voldoende
Geregeld bewegen is belangrijk, het zorgt voor sterke botten. Vooral bewegingen die botten belasten hebben een positieve invloed. Voorbeelden van geschikte activiteiten zijn wandelen, traplopen, hardlopen, tuinieren, golf en fitness.
Met actief bewegen bouwt u uw botten op en krijgt u een goede conditie. Bovendien ontwikkelt u sterkere spieren, waardoor u steviger en stabieler staat. Daarmee voorkomt u vallen en botbreuken.

Kiest u liever voor een vorm van bewegen waarbij u niet tegen de zwaartekracht inwerkt, zoals zwemmen of fietsen, dan is dit goed voor uw spieren en uw conditie. Alleen zal het niet bijdragen aan uw botsterkte.

Evenwicht trainen
Een oefenprogramma om uw evenwicht te trainen is ook effectief om vallen te voorkomen. Ook zijn er sporten die het evenwicht trainen. Een voorbeeld is tai chi. Als u beter in balans bent, staat u steviger en valt u minder snel.

 

 

 

Osteoporose (pdf)

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?





Op zoek naar een ziekenhuis?