Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Bewegen

Voor soepelheid en kracht

Oefeningen kunnen helpen om uw klachten of beperkingen te verminderen. Ook kunt u door te oefenen voorkomen dat uw klachten erger worden. Let er wel op dat u oefeningen doet die geschikt voor u zijn.

Soorten
Er zijn verschillende soorten oefeningen. Bespreek met uw oefen- of fysiotherapeut welke oefeningen voor u het meest geschikt zijn, bijvoorbeeld:

  • Mobiliserende oefeningen. Vaak zijn dit rek- en strek oefeningen. Deze oefeningen maken uw spieren soepel en uw gewrichten beweeglijker
  • Spierversterkende oefeningen. Deze vergroten de spierkracht en de stabiliteit van het gewricht
  • Functionele oefeningen. Deze oefeningen zijn gericht op bewegingen die dagelijks worden uitgevoerd, zoals lopen, gaan zitten en opstaan. Hiermee oefent u activiteiten die een bepaalde functie hebben, bijvoorbeeld naar de supermarkt lopen of een boodschappentas tillen.

 

Vraag uw therapeut naar het doel van de oefeningen. Vraag ook wanneer en hoe vaak u ze kunt uitvoeren en wanneer u ermee kunt stoppen. Houd verder goed in de gaten wat voor effect de oefeningen op uw lichaam hebben. Is het uitvoeren van bepaalde oefeningen pijnlijk? Of krijgt u naderhand klachten? Bespreek dit dan met uw therapeut.

Tips
Houd rekening met de volgende zaken als u oefeningen doet:

  • Voer de bewegingen zo rustig en soepel mogelijk uit
  • Bouw de intensiteit van de oefeningen geledielijk op
  • Let op uw ademhaling. Adem door en probeer uit te ademen bij een inspanning
  • Probeer te ontspannen tussen de oefeningen door
  • Oefen niet te lang achter elkaar. U kunt uw oefeningen beter een paar keer per dag kort doen dan één keer lang
  • Spreek met uzelf een bepaald moment van de dag af waarop u uw oefeningen doet. U denkt er dan gemakkelijker aan om ze te doen.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over bewegen?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Bewegen helpt bij reuma





Op zoek naar een ziekenhuis?