Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Bewegen

Waar ligt uw grens?

Tijdens het bewegen kunnen uw (ontstoken) gewrichten pijn doen. Dat is niet altijd te voorkomen. Beweeg gerust met pijn, maar doe dat op een verstandige manier. Luister goed naar uw lichaam.

Pijn hoeft niet te betekenen dat u uw gewrichten beschadigt. Het is zelfs bewezen dat gewrichten niet extra beschadigen door (intensief) bewegen.

Rustig aan
Als bewegen veel pijn gaat doen, dan kan dat wel een teken zijn dat u het wat rustiger aan moet doen. Of misschien voert u een bepaalde beweging niet goed uit.

Luister goed naar uw lichaam en wees uzelf ervan bewust als u meer pijn krijgt. Bouw zo nodig wat extra rustpauzes in en geef uw lichaam de kans om bij te komen.

Stijfheid
Houd er ook rekening mee dat het per dag kan verschillen hoeveel u kunt doen. De ene dag kunnen uw gewrichten pijnlijker en stijver zijn dan de andere dag.

Probeer vooral niet te veel te doen als uw gewricht ontstoken is (pijnlijk, gezwollen en/of warm). Blijf wel normaal bewegen of oefenen om zo stijfheid te voorkomen.

Niet overdrijven
Blijf verstandig bewegen, ook als u een tijdje wat minder klachten heeft. Ga niet ineens heel veel doen, maar bouw uw bewegingen rustig op.

Lees in omgaan met klachten hoe het beste kunt omgaan met pijn.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over bewegen?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Bewegen helpt bij reuma





Op zoek naar een ziekenhuis?