Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Omgaan met klachten

Warmte of juist kou

Extra warmte kan prettig zijn doordat het stijfheid en pijn tijdelijk verlicht. Soms kan een ijspakking juist verlichting brengen, bijvoorbeeld als u ontstoken gewrichten heeft. Overleg met uw arts of fysiotherapeut wat bij uw klachten aan te raden is.

Wanneer kou en wanneer warmte?

Er bestaan veel vormen van reuma. Een aantal daarvan veroorzaakt gewrichtsontstekingen. Bij andere vormen van reuma heeft u last van pijn, maar zijn er geen ontstekingen. Meestal geeft kou bij ontstekingen verlichting, en warmte bij klachten zoals pijn en stijfheid, waarbij ontsteking geen rol speelt. Heeft u op dit moment een gewrichtsontsteking? Extra warmte kan uw klachten door de ontsteking zelfs verergeren. Daarom is het raadzaam om bij de keuze voor warmte of kou, eerst te overleggen met uw arts of fysiotherapeut waar u goed aan doet.

Warmte
Warmte zorgt voor een betere doorbloeding van spieren en gewrichten. Bewegen doet daardoor (tijdelijk) minder pijn. Warmte vermindert ook de stijfheid. Een elektrische deken kan verlichting geven. Ook een warmtepakking kan helpen. Laat deze nooit langer dan 15 minuten op de pijnlijke plek liggen en leg een warmtepakking nooit direct op uw huid. Een warme douche of een warm bad kan ook prettig zijn, net als infrarood licht. Op dit gebied zijn verschillende producten verkrijgbaar, zoals een infraroodcabine. Deze kunt u zelf aanschaffen, maar het is verstandig om eerst bij een sauna of zwembad te proberen of het iets voor u is. Overleg hierover van tevoren met uw arts.
Ga liever niet onder de hoogtezon of zonnebank om pijn en stijfheid tegen te gaan. Het is onduidelijk wat het effect is op uw huid en uw gezondheid. Een warmtepakking of warme douche is net zo effectief.

Kou
Bij sommige klachten kan kou uw klachten tijdelijk verlichten. Bijvoorbeeld bij ontstoken, warme en gezwollen gewrichten. Uw fysiotherapeut geeft u advies en kan u een ijspakking geven. U kunt deze ook zelf leren toepassen. Leg een ijspakking nooit direct op uw huid, maar leg er een washandje tussen. Laat een ijspakking ook niet langer dan 20 minuten op het gewricht liggen.


 

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over omgaan met klachten?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?