Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Voeding

Eten zonder vlees

Ongeveer 4 procent van de Nederlanders eet elke dag vegetarisch. En steeds meer mensen eten een deel van de week geen vlees. U kunt heel goed zonder vlees. Helemaal geen dierlijke producten eten is onverstandig. U krijgt gemakkelijker tekorten aan voedingsstoffen.

Wat is het?
Een vegetarische voeding bevat geen vlees, gevogelte en vis. De meeste vegetariërs gebruiken wel melk en melkproducten, kaas en eieren, deze mensen noemt men "lacto-vegetariërs". Veganisten zijn streng vegetariër en eten helemaal geen producten van dierlijke afkomst, dus ook geen zuivel en eieren.

Wat doet het?
U kunt gezond eten zonder vlees. Als u voldoende groente, fruit, brood, aardappelen, graanproducten, peulvruchten, zuivelproducten, eieren en vleesvervangers gebruikt, krijgt uw lichaam alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Van (lacto-)vegetarisch of veganistisch eten is onvoldoende aangetoond dat het een duidelijk langdurig positief effect heeft op reumatische aandoeningen. Als mensen met een reumatische aandoening, die deelnamen aan een wetenschappelijk onderzoek, gunstig reageerden op (lacto-)vegetarisch eten of veganistisch eten, dan ging het vaak om mensen die een allergie of overgevoeligheid hadden voor bepaalde dierlijke voedingsmiddelen.

Waarschuwing
Een veganistische voeding, dus helemaal zonder dierlijke voedingsmiddelen, kan gemakkelijk tekorten geven aan vooral vitamine B12 en vitamine B6. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Ook tekorten aan ijzer, andere B-vitamines en eiwitten kunnen ontstaan. Overleg u met uw (huis)arts of u een supplement nodig heeft om deze tekorten aan te vullen.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over reuma en voeding?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?





Op zoek naar een ziekenhuis?