Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Voeding

Een goed eetpatroon

Een gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, maar zeker als u een reumatische aandoening heeft. Met een gezonde voeding blijft u goed op gewicht en krijgt u meestal voldoende voedingsstoffen binnen. De Schijf van Vijf helpt om een gezonde keuze te maken.

Een gezonde voeding is gevarieerd en bevat de voedingsstoffen die u nodig heeft. Als hulpmiddel bij een goede keuze kunt u de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum gebruiken. De 5 vakken van de Schijf van Vijf zijn:

  • Groente en fruit
  • Brood, graanproducten en aardappelen
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel
  • Smeer- en bereidingsvetten
  • Dranken


Eet gevarieerd
Kies elke dag genoeg voedingsmiddelen uit elk vak en varieer. Gebruik daarbij de aanbevolen hoeveelheden per dag als richtlijn.

Eet niet te veel en beweeg
Eet niet te veel en beweeg voldoende. Dit helpt u bij het bereiken of behouden van een gezond gewicht. Een gezond gewicht is belangrijk als u reuma heeft, omdat u dan minder snel gewrichtsklachten krijgt. Ook worden uw gewrichten soepeler door te bewegen.

Bewegen in de buitenlucht heeft de voorkeur omdat u via uw huid vitamine D opneemt uit zonlicht. Vitamine D heeft belangrijke functies in uw lichaam.

Gebruik minder verzadigd vet
Probeer het gebruik van verzadigd vet zoveel mogelijk te beperken. Dierlijke producten zoals kaas, melk en vlees bevatten verzadigd vet. Kies zoveel mogelijk de magere of halfvolle producten. Verzadigd vet zit ook vaak verborgen in bijvoorbeeld koek en snacks.

Kies producten die (meervoudig) onverzadigd vet bevatten. Voorbeelden hiervan zijn plantaardige oliën, noten en vette vis, zoals zalm, haring of makreel.

Eet voldoende groente, fruit en volkoren graanproducten
In een gezonde voeding horen 2 porties (200 gram) fruit en minimaal 250 gram groente per dag. Eet ook genoeg volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren pasta, volkoren bulgur en zilvervliesrijst. Deze producten geven energie en bevatten veel gezonde voedingsstoffen, zoals vezels, eiwitten, ijzer en B-vitamines.

Ga veilig met voedsel om
Voedsel kan ongezonde stoffen en bacteriën bevatten. Als u zelf uw eten klaarmaakt, is het belangrijk dat u rekening houdt met een aantal eenvoudige maatregelen. Zo kunt u besmetting voorkomen en de kans op ziekte verkleinen. Bijvoorbeeld het risico van een voedselinfectie of -vergiftiging.

Twijfelt u of u wel gezond eet? Vraag dan bij uw huisarts om een verwijzing naar een diëtist.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over reuma en voeding?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?