Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Voeding

Wat kunt u beter wel en niet eten en drinken?

Voeding is belangrijk voor sterke botten. In uw voeding moet voldoende vitamine D, calcium en andere mineralen zitten. Ook is het van belang dat uw voeding evenwichtig is.

Gezond eten voor sterke botten
Gezonde voeding kan uw botten sterker maken. Zorg daarom dat u voldoende calcium, magnesium en vitamine D binnenkrijgt. Calcium is nodig voor de botopbouw. Vitamine D heeft u nodig om calcium uit de darmen op te nemen.

Dagelijks zuivel
Gebruik ongeveer 4 porties zuivel per dag. Zuivelproducten bevatten calcium en vitamine D. Ook sojamelk bevat calcium. Het advies is om gemiddeld per dag 1000 mg calcium te gebruiken.

  • Calcium zit in zuivelproducten zoals kaas, melk, yoghurt. In mindere mate komt het voor in groente
  • Vitamine D zit in vette vis en is toegevoegd aan de meeste margarines of halvarines
  • Overige mineralen (waaronder magnesium) zitten in groenten, graanproducten, peulvruchten en noten


Ook op de website van het Voedingscentrum vindt u informatie over gevarieerde voeding.

Mineralen
Calcium, magnesium maar ook zink en koper zijn mineralen die u dagelijks nodig heeft. Van deze stoffen heeft u niet veel nodig, maar wel elke dag een beetje. Daarom is het belangrijk dat u gevarieerd eet. Als u gezond en evenwichtig eet, krijgt u waarschijnlijk genoeg vitaminen en mineralen binnen.

Wanneer extra calcium?
Als het niet lukt om per dag 1000 - 1200 mg calcium uit uw voeding te halen, dan kan uw arts u 500 tot 1000 mg per dag in tablet- of poedersachetvorm voorschrijven. De dosis van 1000 mg geldt vooral wanneer u helemaal geen zuivelproducten gebruikt. Heeft u twijfels of u via uw voeding wel voldoende calcium binnenkrijgt? Overlegt u dan eens met uw arts.

Naar buiten voor vitamine D
Elke dag minimaal 20 minuten naar buiten gaan, helpt om uw vitamine-D gehalte op peil te houden. U hoeft daarvoor niet in de felle zon te komen. Naar buiten gaan op een bewolkte dag heeft al voldoende effect.

Wanneer extra vitamine D bij osteoporose?
Mensen met osteoporose wordt 20 microgram aan extra vitamine D geadviseerd. Vitamine D is verkrijgbaar als voedingssupplement bij drogist of apotheek. Informeer eens bij uw behandelend arts of deze inschat dat u extra vitamine D nodig heeft in de vorm van een supplement. Uw arts kan u hierin adviseren.

Het Voedingscentrum geeft op haar website duidelijke adviezen per leeftijdsgroep. Of lees onze veelgestelde vragen over vitamine D.

Medicijngebruik
Langdurig prednison-gebruik kan osteoporose veroorzaken. Daarom zal uw arts naast prednison ook vaak calcium en vitamine D voorschrijven. Dan blijven uw botten stevig.

Ankyloserende spondylitis (de ziekte van Bechterew)
Mensen die ankyloserende spondylitis (de ziekte van Bechterew) hebben, krijgen vaker dan gemiddeld last van osteoporose. Ook dan is het van belang om in de voeding rekening te houden met voldoende vitamine D, calcium en andere mineralen.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over reuma en voeding?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?





Op zoek naar een ziekenhuis?