Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Voeding

Omega-3 vetzuren

Vette vis en visolie bevatten omega-3 vetzuren. Deze vetzuren verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Ontstekingen door reuma kunnen er niet door verminderen. Alleen extreem gevaarlijke doseringen zouden dit effect misschien kunnen hebben. En dat is af te raden. U heeft de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid nodig omdat dat goed is voor uw hart en bloedvaten.

Visolie en reuma: veel fabels
Omega-3 in visoliecapsules zou, zo bleek uit wetenschappelijk onderzoek, alleen bij hoge doseringen ontstekingsremmend werken. Dit zou klachten bij verschillende vormen van reuma kunnen verlichten. Dit is tot nu toe vooral onderzocht bij mensen met reumatoïde artritis. Aan deze hoge doseringen zitten echter ook risico's. Wij raden dat dan ook af. In de normale, aanbevolen dagelijkse dosering zal visolie dan ook niets doen tegen uw reuma.

Waarom is het tóch goed om vis te eten?
Wel is het belangrijk om 2 keer per week (vette) vis te eten. Dat is namelijk het voedingsadvies van de Gezondheidsraad in Nederland. U kunt daarmee het risico op hart- en vaatziekten verkleinen.

Welke vis bevat omega-3 vetzuren?
Omega-3 vetzuren zit in vette vis zoals makreel, haring, sardientjes en zalm. Verwarm de vis niet te lang want daardoor gaan vetzuren verloren. Gebakken en gefrituurde vis is ook niet aan te raden. Eet u 2 keer per week vette vis? Dan krijgt u voldoende vetzuren binnen.

Wanneer hebben visoliecapsules nut?
Als u geen vis lust of het gewoon nooit eet, kunt u visoliecapsules overwegen. In deze capsules zitten EPA en DHA, 2 soorten omega-3 vetzuren. U heeft elke dag 450 milligram omega-3 vetzuren nodig (het totaal van EPA en DHA). Sommige preparaten bevatten ook andere vetzuren. Kijkt u eens op de website van het Voedingscentrum voor meer informatie.

Waarschuwingen
De vis zelf kan verontreinigd zijn. U kunt beter niet zowel vette vis eten als een visoliecapsule gebruiken. Dit geeft risico's van overdosering, verontreiniging en bijwerkingen. Voor informatie over verontreiniging van vis kijkt u op de website van het Voedingscentrum.

Let er ook op dat u geen levertraan koopt. Hierin zitten veel minder omega-3 vetzuren en het bevat vitamine A, D en mogelijke schadelijke stoffen (PCB's).

Ook moet u bij vis altijd oppassen voor een besmetting met de listeria-bacterie. Deze bacterie komt vooral voor in voorverpakte gerookte vis en kan bloedvergiftiging of hersenvliesontsteking veroorzaken. Zwangere vrouwen en mensen met een lage weerstand kunnen voorverpakte gerookte vis beter eerst goed verhitten.

Extra opletten
Gebruik dus nooit vis en visoliecapsules naast elkaar. Overleg met uw arts voor u visolie gaat gebruiken als u:

  • een hart- of vaatziekte heeft
  • astma heeft
  • diabetes mellitus heeft
  • een operatie moet ondergaan
  • bloedverdunners gebruikt


Vis en mediterrane voeding
Bij een mediterraan voedingspatroon neemt vis een belangrijke plaats in. De relatie tussen mediterrane voeding en vormen van reuma is nog onvoldoende onderzocht. Mensen die mediterrane voeding gebruiken hebben minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en suikerziekte dan mensen die een westerse voeding gebruiken.

De effecten van de mediterrane voeding zijn vooral afkomstig van de onverzadigde vetzuren uit (olijf)olie en het beperken van verzadigde vetzuren, zoals die in frituurvet of roomboter voorkomen. Dit heeft een gunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed. U leest er meer over in mediterrane voeding

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over reuma en voeding?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?

Op zoek naar een ziekenhuis?