Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Artrose

Verantwoord bewegen

Bewegen is belangrijk als u artrose heeft. Het is goed voor uw gewrichten en kraakbeen, de pijn neemt vaak af en het helpt u af te vallen bij overgewicht of om op gewicht te blijven. Kies een activiteit of sport die bij u past, houd rekening met uw grenzen en voorkom overbelasting. Vraag eventueel advies aan uw arts of fysiotherapeut of neem deel aan een artrose beweegprogramma.

Goed voor uw gewrichten
Misschien bent u geneigd uw gewrichten te ontlasten en beweging te vermijden omdat u artrose heeft. Bijvoorbeeld vanwege pijn of omdat u bang bent dat de artrose erger wordt. Het tegenovergestelde is waar. Verantwoord bewegen versterkt de spieren en pezen rondom uw gewrichten. Sterkere spieren en pezen zorgen voor betere ondersteuning en schokdemping van uw gewrichten. De pijn neemt daardoor meestal af. Ook helpt bewegen uw kraakbeen in goede conditie te houden. Dat uw gewrichten slijten door beweging is dus niet juist. 

Een gezond gewicht
Voldoende beweging helpt u bij het behouden of bereiken van een gezond gewicht. Een gezond gewicht verkleint de kans op artrose en beperkt de klachten die u ervaart ten gevolge van artrose. Heeft u overgewicht? Houd er dan rekening mee dat bewegen door het gewicht extra belastend is voor uw gewrichten. Raadpleeg eventueel uw arts of fysiotherapeut voor advies en begeleiding. Daarnaast kan een diëtist u adviezen geven over gezonde voeding, een juist eetpatroon en manieren om op een gezond gewicht te komen.

Beweging toepassen in uw dagelijks leven
U beweegt voldoende wanneer u elke dag een half uur matig intensief beweegt. Dat bereikt u al door wat vaker de fiets te pakken, te gaan wandelen of klusjes in en om het huis te doen.

U kunt ook gaan sporten. Voorbeelden van sporten die meestal geschikt zijn bij artrose zijn zwemmen of bewegen in warm water, fitness, fietsen, yoga en tai chi. Bij deze sporten traint u de spieren zonder uw gewrichten te zwaar te belasten. Sporten waarbij u veel onverwachte bewegingen maakt of moet springen zijn vaak minder geschikt als u artrose heeft.

De volgende tips helpen u op verantwoorde wijze in beweging te komen:

  • Bouw het bewegen geleidelijk op. Verhoog in stapjes hoe vaak u beweegt, hoe lang en hoe intensief
  • Doe een goede warming-up. Start met een aantal minuten rustig wandelen en doe lichte rek- en strek oefeningen. Uw spieren worden daardoor warm en los
  • Houd uw grenzen goed in de gaten en voorkom overbelasting van uw gewrichten
  • Neem rust als het te inspannend wordt
  • Draag schoenen met schok dempende zolen
  • Beweeg op een zachte ondergrond als u artrose aan uw heup, knie of enkel heeft
  • Voer oefeningen op een goede manier uit en let op uw houding tijdens het bwegen. Neem bij twijfel contact op met uw arts of fysiotherapeut
  • Voelt u tijdens of na het bewegen pijn? Neem dan eerst rust en ga over op lichtere oefeningen
  • Ga naar uw arts als de beweeglijkheid van een gewricht afneemt of als de gewrichtsklachten plotseling toenemen
  • Doe activiteiten die u leuk vindt en die goed bij u passen. U beleeft dan plezier aan het bewegen en houdt het gemakkelijker vol


Beweegprogramma's bij artrose
Hoe u op verantwoorde manier in beweging komt en blijft kunt u ook leren in een artrose beweegprogramma. U leert welke vorm van beweging bij u past, hoe u oefeningen op een goede manier uitvoert en hoe u om kunt gaan met klachten als pijn en stijfheid. Vaak krijgt u een persoonlijk beweegschema waarin de belasting geleidelijk wordt opgebouwd. Een fysiotherapeut die is gespecialiseerd in behandeling van artrose begeleidt u daarbij. Wilt u graag deelnemen aan een artrose beweegprogramma? Informeer dan bij uw huisarts of fysiotherapeut naar de mogelijkheden.

Bestel de brochure

Wilt u meer weten over artrose?

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van artrose?



>Doe de Artrose kennistest

Op zoek naar een ziekenhuis?