Zoeken
 
Print | Verstuur e-mail

Osteoporose

Wat kunt u beter wel of niet eten?

Voeding is belangrijk voor gezonde botten. In uw voeding moet voldoende calcium, vitamine D en sporenelementen zitten. Ook is het van belang dat voeding evenwichtig is.

Gezond eten voor sterke botten
Door actief te bewegen prikkelt u uw botten om sterker te worden. Maar uw lichaam moet ook over de juiste bouwstoffen beschikken om het bot op te bouwen. Gezonde voeding helpt uw botten om ze sterker te maken. Zorg daarom dat u voldoende calcium, magnesium en vitamine D binnenkrijgt. Calcium is nodig voor de botopbouw, in combinatie met vitamine D.

4 porties zuivel per dag
Zuivelproducten bevatten calcium, andere mineralen en vitamine D. Ook sommige zuivelvervangende producten zoals sojamelk bevatten calcium. Gebruik ongeveer 4 porties hiervan per dag. Een portie is een glas (soja)melk, een bakje yoghurt of een plak kaas. Met 4 porties komt u aan de aanbevolen hoeveelheid van minimaal 1000 mg calcium per dag.

• Calcium zit in zuivelproducten: kaas, melk, yoghurt.
• Vitamine D zit in kleine hoeveelheden in vette vis en bepaalde margarines, maar wordt vooral in de huid aangemaakt onder invloed van zonlicht.

Ook het Voedingscentrum geeft informatie over gevarieerde voeding.

Sporenelementen
Naast calcium en vitamine D heeft u ook sporenelementen nodig. Voorbeelden zijn magnesium, zink en koper. Van deze stoffen heeft u niet veel nodig, maar wel elke dag een beetje. Daarom is het belangrijk dat u gevarieerd eet. Als u gezond en evenwichtig eet, krijgt u waarschijnlijk genoeg calcium en sporenelementen binnen. Sporenelementen zitten in groenten, graanproducten, peulvruchten en noten.

Grotere behoefte
Sommige mensen kunnen bepaalde voedingsstoffen minder goed opnemen, bijvoorbeeld omdat ze een aandoening aan hun darmen hebben. Anderen, bijvoorbeeld zwangeren en ouderen, kunnen extra behoefte hebben aan bepaalde voedingsstoffen. Als u tot een van deze groepen behoort, is het belangrijk dat u extra aandacht besteedt aan goede voeding. U kunt eventueel voedingssupplementen gebruiken.

Naar buiten voor vitamine D
Elke dag minimaal 30 minuten naar buiten gaan, helpt om uw vitamine D-gehalte op peil te houden. Tussen oktober en april is echter het zonlicht in Nederland te zwak waardoor u te weinig vitamine D aanmaakt. Overleg met uw arts of u dan een vitamine D-supplement nodig heeft. De opname van vitamine D verschilt erg van persoon tot persoon. Door een bloedtest kan uw arts bepalen of u een supplement nodig heeft.
Lees onze veelgestelde vragen over vitamine D

Osteoporose (pdf)

Meepraten over reuma?

Like dan onze Facebook-pagina

Wat weet u van reuma?





Op zoek naar een ziekenhuis?